Naslovna
Baragnir Zag Nehar
Sveta Magija
Svete Knjige
Biblioteka
Arhiva
Zag Kia
Zvezdarijum
Kalendar
Galerija
Multimedia
Psyradio FM
Chat
Linkovi
Alexanthorn
Dnevničke
bele�ke
Razgovori s
povodom
Senke Glasnika
Javna
predavanja
Predavanje
21
Autobiografske bele�ke
Magijski Dnevnik
Lice
i naličje
Kontakt
|
Akad
BESKRAJNO PUTOVANJE DU�E
Javna predavanja, tribine, skupovi, �kola spiritualne
magije
Predavanje dvadesetprvo
Tajna Univerzuma
Učenje Kralja Tota
Akad II - Uvodno predavanje
2. deo
09.07.2012
Tajna Univerzuma se ispoljava kroz interaktivno
dejstvo Sedam Univerzalnih Zakona. Poreklo ovih Zakona jeste velika misterija
isto toliko velika kao �to je i poreklo Smaragdne Table Kralja Tota i Učitelja
sve Magije, znanog kao Hermes Trimegistos. Univerzalni Zakoni definisani su u
ovom Tajnom Učenju Kralja Tota, kojeg
renesansa identifikuje kao čoveka, autora brojnih
tekstova, kasnije nazvanih �Hermetički spisi�.
Prvi
put je boravio među ljudima kao Kralj, Gospodar Magije i sveg Znanja u drevnom
Egiptu koji se tada nazivao Kem. Svojim je �sinovima� obećao da će doći opet,
kada za to bude vreme pripravljeno. I do�ao je. Grad po imenu Hermopolis
postojao je u starom Egiptu i navodi se da je bio prebivali�te Hermesovo, mesto
Njegovog drugog boravka na Zemlji, među ljudima. I opet će doći! Otuda Njegovo
veličanje kao �Tri puta Rođenog� ili �Tri puta Najvećeg�.
Neophodno je reći da je u drevnom Kemu znan kao Tot. Egipćani su ga slavili kao
Boga Mudrosti. Hermes je ime koje su mu nadenuli Grci (Ερμης ο Τρισμέγιστος), slaveći ga kao Glasnika
Bogova, Boga Mudrosti koji je doneo Znanje čoveku. Antički Rim ga je zazivao
imenom Merkur sa istim atributima kojim ga odlikova�e Grci. U arapskim spisima
nazvan je imenom Idriz.
Drugi pogled na ljudsku prirodu Hermesovu, pripada takođe renesansnim �kolama,
ali sa teorijom da je reč o vi�evekovnim radovima raznih anonimnih autora. Mo�da
najva�nije dokaze pru�a Lambli�, sirijski filosof, neoplatoničar, koji Hermesu
pripisuje ni manje ni vi�e do 20.000 knjiga. Sličan stav je izneo i Maneton,
staroegipatski istoričar, koji navodi jo� veću brojku, od čak 36.000 knjiga.
Obojica su �iveli otprilike između 250. i 300. godine pre nove ere.
Veza između Hermesa i Tota, egipatskog Boga, mnogim istra�ivačima je dala jak
argument u prilog Bo�anske Hermesove Ličnosti, pripisujući mu mnogobrojna dela.
Ovakav stav zauzeo je i Franc Jansen, jedan od vodećih autoriteta na polju
izučavanja hermetizma, inače profesor istorije knji�evnosti na Univerzitetu u
Amsterdamu.
Prisutne su i tvrdnje da je Hermes čovek kome su pridodati atributi
Bo�anstva, i da on nije napisao tekstove koji mu se pripisuju, već da se radi o
sve�tenicima egipatskog Bo�anstva Tota. Legenda ide dalje, te tvrdi da je Hermes
Trismegistos ustvari čovek, ali unuk grčkog Bo�anstva Hermesa, glasnika Bogova.
Prevod reči "trismegistus" je "tri puta najveći" i postoji teorija da je ovaj
epitet potekao sa kamena iz Rozete, drevnog ptolomejskog dekreta isklesanog na
kamenoj ploči. Mnoge su jo� teorije o pripisivanju ovog epiteta Hermesu, ali
akademsko mi�ljenje je da se radi o opisu koji je kori�ćen za Tota, a otprilike
se da prevesti kao "Najveći i Najveći Bog, Veliki Hermes".
Najpopularnija i op�te prihvaćena ideja je da "tri puta najveći" jeste Najveći
Filosof, Najveći Kralj i Najveći Prvosve�tenik na celom svetu. Ne treba smetnuti
s uma da je za drevne Grke, preko čijih smo dela i saznali za Hermesa, ceo svet
bio basen Mediterana.
Jedan originalni latinski tekst Tabula Smaragdina nalazi se na gravuri
koju je 1606. godine izradio Heinrich Khunrath
Jedna od mnogobrojnih vezija Hermesovih spisa na starogrčkom jeziku
Tabula Smaragdina (latinski naziv) jeste Hermesovo najva�nije delo i
najpoznatiji rad, posebno među onima koji proučavaju astrologiju i hermetizam.
Mnoge su legende o otkriću pomenutog teksta, pa čak i da je Aleksandar Veliki
lično iskopao tablu iz Hermesovog groba. U svakom slučaju priča se gubi u
legendama i često preterivanjima. Smaragdna Tabla i njena pojava su obavijene
mnogobrojnim nepoznanicama, dok je za Korpus Hermetikum priča drugačija. Zbornik
je bio nepoznat sve do 1460. godine, kada ga je Kosmo Mediči dobio na poklon.
Odmah je naredio da se tekst prevede na latinski, kako bi ga sam mogao
pročitati. Dva veka kasnije, D�on Edvard je preveo tekst na engleski.
Jedna od srednevekovnih verzija spisa Hermesa Trismegistosa
Najstariji pisani izvor je manuskript na arapskom jeziku "Kitab Sirr al-Asrar",
za koji nepoznati autor ka�e da je prepis sa starih egipatskih papirusa. Tekst
je preveden na latinski jezik kao "Secretum Secretorum" (Tajna Tajni) i to u dva
navrata: 1140. godine tekst je preveo Jovan Seviljski (Johannes Hispaniensis), a
1243. godine ponovo ga prevodi Filip od Tripolija.
U 14. veku alhemčar Ortolanus je napisao jedno obimno delo egzegeze pod nazivom
"Tajne Hermesa" u kojem iznosi tajne alhemijskog učenja. U ovoj knjizi se nalazi
i Smaragdna Tabla sa Ortolanusovim tumačenjem. Takođe, ovi spisi se nalaze u jo�
dva arapska manuskripta: prvi, "Kitab Ustuqus al-Uss al-Thani (Druga knjiga o
osnovnim elemenatima) koju je napisao Jabir ibn Hayyan, i druga "Kitab Sirr
al-Khaliqa wa San'at al-Tabi'a" (Knjiga o Tajni Stvaranja i Oblikovanju
Prirode), obe nastale između 650. i 830. godine.
Za Smaragdnu Tablu bi se moglo reći da predstavlja si�e Hermesovog učenja koje
je preneto u delu Knjiga Kralja Tota (Totove Smaragdne Ploče), koje su obavijene
jo� većom misterijom. Isto tako, moglo bi se reći i da je si�e Druge Knjige
Kralja Tota u kojoj predtavlja Tajno Učenje o Tajni Stvaranja i Oblikovanju
Prirode. Sadr�aj Smaragdne Table je prilično kratak, bavi se prirodom Magije
Stvaranja �ivota i odnosom sa Bo�anskim. Tekst je često nejasan i tra�i
apstraktnu interpretaciju. Za razumevanje su potrebna tri nivoa Spoznaje, sva
Tri Znanja Sveta koja, po rečima Hermesa, jesu Znanje o Duhu, Znanje o Du�i i
Znanje o Telu. Ova Tri Znanja su sumirano Znanje o Večnosti, bez kojeg nema
uvida u Prirodu Stvarnosti.
Jedan od arapskih manuskripta Hermetičkih spisa
Ako je čovek nameran da izvr�i Veliko Delo čudesnog sjedinjenja u Jedno, Ono �to
je Dole i Ono �to je Gore odgovaraju jedno drugom u njegovom delu. Kao �to svaka
stvar potiče iz misli Jednoga, tako se Istina otkriva u Spoznaji Jednog.
�ta treba učiniti? Treba razdvojiti Elemente. U
odvajanju je Znanje isto toliko va�no kao i u strasti Spajanja. Ovom mentalnom
operacijom se uzdi�e Sveum, a zatim se spu�ta kako bi upio u sebe snagu Gornjeg
i Donjeg Sveta. Na ovakav način čovek zadobija moć nad svim stvarima. Svetlost
ga obasjava a Tama se raspr�uje. To je jedini način prenosa.
Paracelzus uz Smaragdnu Tablu nagla�ava da su ovih trinaest misli Univerzalni
Ključ po kojem se sve stvari mogu postaviti u njihovo prirodno ili savr�eno
stanje. Nema razlike između Zemaljskog i Nebeskog. Nema razlike između
materijalnog Sveta (mineralni, biljni, �ivotinjski i psihofizički svet ljudi) i
duhovnog Sveta. Na svaki od njih se mogu podjednako primeniti ovi Uzvi�eni
Ključevi Spoznaje.
Prema arapskom tekstu: Jedan je delo čarolije, prva misao koju treba razumeti
jeste �ta znači izvr�iti operaciju čarolije Jedan. Ovo je ta operacija:
Čarolija
jedan daje čoveku moć nad stvarima. Isti tekst dalje ka�e: To je
isto kao �to je
i Stvaranje Sveta. Bilo koliko da je ovo te�ko naučiti i praktikovati, ipak vredi,
jer obećava nedagledivu moć, ali to nije, kao �to će neki pomisliti, samovolja.
Kako treba početi? Na taj način �to čovek razdeljuje. Odvaja lako od te�kog. To
je osnovna operacija unutra�nje alhemije �ivota:
razdeliti. Odvojiti stvari jedne od drugih, dr�ati ih odvojeno i imenovati svaku
posebno. A kako je ime oznaka (nomen est omen), ono mora izra�avati su�tinu
stvari. To je Spoznaja. Znači, ono čemu nas uče ovi hermetički spisi jeste
analitički metod unutra�nje alhemije �ivota.
To
je ona vrsta posvećenja po kojoj čovek stvari, ali pre svega samog sebe, stavlja
u stanje savr�enstva. To je takav preobra�aj (transmutacija) koji se mo�e
primeniti na sve �to postoji. To je ista operacija kao
ona koju vr�i Sunce kada svojom svetlo�ću, toplotom i drugim �ivotvornim
svojstvima svojih zraka podstiče i neguje �ivot. Između operacija Duha i Sunca
postoji jedinstvena analogija, ali ta analogija nije poređenje, nego jedna
posebna vrsta logike.
Smaragdna Tabla ka�e da tu istu zračeću, �ivotvornu
i toplu svetlost kojom Sunce
obasipa prirodu, čovek mo�e da ostvari u samom sebi, ispunjavajući tim zračenjem
sadr�aj ssopstvenog �ivota. Tek onda, tim zračenjem mo�e
pro�eti sve stvari. To je ve�tina Magije koja je kasnije nazvana Alhemija.
Ne pretvara alhemičar kamenje u zlato, kao �to misle mnogi, već
on svoje Veliko Delo naziva pravljenjem zlata jer je zlato metal koji simbolički
odgovara Suncu i kada čovek sebe pro�me svetlo�ću i toplotom, on sam sebe
pretvara u Sunce, odnosno u zlato. Tačno je da se u alhemijskim spisima govori i
o tome da se bića i stvari mogu preobra�avati, pogotovu �to način na koji bića i
stvari postoje ovde na zemlji nije ni prirodan ni savr�en. Zato postoji postupak
kojim čovek mo�e sebe sasvim usavr�iti, a taj postupak je istovetan onom kojim
se usavr�avaju i stvari.
Alhemija je ono znanje koje uči o mogućnosti preobra�aja
svojstava i Elemenata na taj način �to polazi od postavke: postojeći svet oko
nas nije izvorna priroda, nego njen iskvareni oblik. Taj iskvareni oblik treba
ukloniti i uspostaviti ponovo izvornu prirodu. Prema tome, hermetički spisi nisu
ni�ta drugo do uputstvo za onu operaciju kojom se na� pojavni svet mo�e ponovo
preobraziti u svoje izvorno i pravo stanje.
Takva operacija postoji i ona se mo�e izraziti u jednoj jedinoj
rečenici: Visita Interiorem Terrae Rectificando Invenies Occultam Lapidem
(V.I.T.R.I.O.L.). Siđi u Utrobu Zemlje i Preči�ćavajući Otkriće� Tajni Kamen.
Drugim rečima: Zađi u najdublju nutrinu svog bića i preči�ćavanjem će� otkriti
ono neraskidivo jezgro na kojem će� moći izgraditi novo sopstveno biće, novog
čoveka. Ovu formulu alhemija je jezikom analogija nazvala Kamen
Mudrosti. Kamen, jer je On fundamentalna osnova svake
misli i svakog dela.
1. Istina, bez la�i,
pouzdana i iskrena.
2. Ono �to je dole jednako je onome �to je
gore,
i ono �to je gore jednako je onome �to je dole
te tako tvori čaroliju Jedinstva.
3. Kao �to su sve stvari potekle od Jednog,
od jedne misli,
tako su sve stvari nastale od ove Jedne stvari, prilagođavanjem.
Vetar ga je nosio u utrobi svojoj,
Zemlja je njegova hraniteljka.
5. Otac je On svake savr�enosti i tvorac
celog sveta.
6. Njegova je snaga potpuna, kad se iznova
okrene Zemlji.
7. Odvoji Zemlju od Vatre, lako od te�kog,
polagano i s velikim umećem.
8. Sa Zemlje se uzdi�i na Nebo,
zatim se ponovo spu�taj na Zemlju,
upijaj snagu Gornjeg i Donjeg Sveta.
Tako će� zadobiti vlast nad celim Svetom.
Zbog toga će se pred tobom raspr�iti svaka Tama.
9. To je Sila Sile u svakoj Sili,
budući da sve ne�no pro�ima i sve nepobedivo savladava.
10. Tako je stvoren Svet.
11. Ovde prilagođavanje izrasta u čaroliju, za koju je
ovo način.
12. Zato me nazivaju Hermes Trismegistos
jer mi pripadaju sva Tri Znanja Sveta.
13. Ispunjeno je ono �to sam rekao o delovanju Sunca
Vrh strane >>> |
|