Stranice

 

 Naslovna

  Baragnir Zag Nehar

  Sveta Magija

  Svete Knjige

 Biblioteka

 Arhiva

  Ogledalo

  Ars Magica

  Adepti

  Hinduizam

  Budizam

Tekst 5

 

  Judaizam

  Hri�ćanstvo

  Islam

  Ostale religije

  Misterije

  Tajna dru�tva

  Istorija

  Filosofija

  Astrologija

  Radiestezija

  Nauka

  Ekosfera

  Ars Medica

  Psihologija

  Umetnost

  Zanimljivosti

  Putopisi

  Zag Kia

  Zvezdarijum

 Kalendar

 Galerija

 Multimedia

 Psyradio FM

 Chat

 Linkovi

 Alexanthorn

 Kontakt

 

 

 

Thornal

Arhiva tekstova Svetog Kraljevstva Magije

 

 

Budizam

 

5

 

Budistički simboli: stupa i mala

Lama Ole Nidal

12.08.2010

 

Stupa je čest budistički simbol - poznat onima koji su putovali kroz Aziju ili gledali knjige i filmove sa budističkom tematikom. Njen oblik asocira na druge, slične simbole poput piramida ili skupine kamenja.

Stupe mogu biti različitog oblika i veličine. Najpoznatija je ogromna Bodinat Stupa u Indiji. Sa druge strane, mnogobrojne manje stupe na Himalajima, zbog surovih vremenskoh uslova, danas su skupine naslaganog kamenja na mestima gde su nekada bile izgrađene. Stupe su, takođe, podizane i na Zapadu - na primer 40 stopa visoka Kalačakra stupa u Malagi (Ju�na �panija), izgrađena 1994.

Jedan od ciljeva budizma je da se iskustva svakodnevnog �ivota transformi�u u ono �to je čisto, a sva osećanja u ono �to je korisno. Tako, stupa je simbol kako se transformi�e na� do�ivljaj sveta.

Uobičajeno je da stupu čine nekoliko različitih elemenata, jedan iznad drugog, od kojih svaki predstavlja sastavni deo ovoga sveta. Osnova stupe nalik je stepeni�tu - predstavlja elemenat zemlje i sve �to je čvrsto. Iznad osnove nalazi se deo koji ima oblik kapljice, sa prozorom gde se nalazi slika Bude. Ovaj deo je simbol za elemenat vode. Iznad njega je kocka - simbol za elemenat vatre. Ukoliko ne postoji prozor sa slikom Bude, na povr�ini kocke su naslikane, veoma karakteristične, oči Bude. Iznad kocke je deo sastavljen od prstenova sve manjeg i manjeg prečnika, koji predstavlja elemenat vazduha. Na samom vrhu, iznad meseca i sunca, nalazi se plamen - simbol transformacije svesnosti. Samo posmatranjem stupe, moguće je razviti moć kontrole nad elementima koje ona simbolizuje.

Svajambu Stupa u Katmandu, Nepal, je najstarija stupa koja postoji u na�em svetu. "Svajambu" znači "samo-manifestujuća". Unutar stupe se, zapravo, nalazi jo� jedna manja stupa koja je nastala sama od sebe. To se desilo u pro�loj kalpi, u vremenu pre pojave prvog bude ove kalpe. Druga, veća stupa, koja nam je poznata danas, je sagrađena oko prvobitne u periodu posle Bude Ka�jape i pre Bude �akjamunija. Unutar nje se nalaze relikvije Bude Ka�jape.

Mala je niska zrna, koju mnogi budisti koriste dok izgovaraju mantre. Ovo praktično oruđe istovremeno obiluje simbolima. Uobičajeno, malu čine 108 manjih zrna i jedno veće, koje liči na malenu stupu. Ovo zrno, zapravo, jeste stupa i ima značenje stupe. Njegov izdu�eni deo predstavlja "Stanje Istine" koje se ostvaruje sa spoznajom da ne postoji ego ili "ja" - stanje u kome se slobodno manifestuju svi kvaliteti uma. Zaobljeni deo "stupa-zrna" predstavlja radost koja nastaje sa rastvaranjem iluzije o postojanju ega - sve energije, uobičajeno zarobljene nadom i strahom, krutim idejama i mislima o pro�losti i budućnosti, tada teku slobodno. Takođe, ovaj deo simbolizuje neizmernu radost koja nastaje sa prestankom svih vrsta "igara" i izve�tačenosti.

Sa spoznajom da ne postoji ego i iskustvom najvi�e radosti koju donosi ostvarenje, svi kvaliteti se spontano ispoljavaju na praktičan način - kao različite bodisatva aktivnosti.

Kada se koristi mala, mantra se izgovara za svako zrno. Palcem se, u pravcu kretanja kazaljke sata, prelazi preko svakog zrna, i nakon dolaska do stupa-zrna, mala se okreće, i nastavlja se u suprotnom pravcu. Ovo olak�ava upotrebu male - zrna prilikom pomeranja neće biti zbijena du� niti koja ih povezuje.

Tokom meditacije, najbolja je potpuna svesnost buda aspekta ispred ili iznad sebe. Mala i ponavljanje mantre se koriste kako bi iskustvo ove svesnosti bilo intenzivnije.

Tako je meditacija kompletna - um se usmerava ka budi, govor je usmeren mantrom, telo sa malom. Ako se povremeno desi, a de�ava se, da um nije fokusiran, da se ne izgovara mantra, jedan deo uma će i dalje biti usmeren ka meditaciji - zahvaljujući pomeranjem zrna male u ruci. Na ovaj način mala zaista mo�e biti korisna.

Za�to mala ima 108 zrna? Postoji osam različitih oblika svesnosti. Prvih pet su vezane za čula: svesnost ukusa, mirisa, vida, dodira i sluha. [esti oblik svesnosti je nalik "čuvaru reda" - budno motri na sve �to se de�ava. Sedmi oblik je tzv. "akumulirana svesnost", a osmi je svesnost koja tumači simbole, jezik i objekte ovoga sveta. Nakon dostizanja budinstva ovih osam oblika svesnosti se transformi�u u devetu - "nadsvesnost", gde se svi fenomeni spoznaju intuitivno. Tada se svet ne do�ivljava kroz percepciju čula, nego neposredno, kroz vibraciju svakog atoma tela. Ovo stanje je moguće jer je prostor, sam po sebi, svesnost. Prostor nije "crna rupa" ili ne�to razdvajajuće, već povezuje informacije koje su u njemu sadr�ane. Kada osam "uobičajenih" svesnosti postanu deveta - "sveznajuća i sveostvarujuća svesnost" - stotinu buda se budi unutar nas u formi 42 "miroljubiva" i 58 "gnevnih" obličija.

Male mogu biti sačinjene od različitih materijala, koji odgovaraju različitim formama buda. Seme lotosa i bodi drvo su materijali pogodni za izgovaranje svih mantri. Seme lotosa je romantičan naziv za seme kineske kru�ke. Ove male su najče�će proizvedene u Kini a zatim se izvoze preko Nepala i Hong Konga. Male od bodi drveta napravljene su od iste vrste drveta pod kojim je Buda sedeo u trenutku kada je ostvario punu spoznaju uma. Ova zrna se mogu razlikovati u obliku i veličini. Generalno, postoje dve vrste zrna od bodi drveta: prva sa "suncem i mesecom", i druga sa trouglastim naborima po povr�ini. Male sa "trouglovima" su posebno pogodne za prakse za�titnika. Bodi drvo i seme lotosa podr�avaju umirujuće, za�titničke, fascinirajuće i obogaćujuće energije, kao i sve vrste mantri. Takođe, oba materijala su prijatni - ne zagrevaju se ili hlade i relativno su laki.

Među ostalim materijalima koji se koriste za male, amber ili sandalovo drvo su prilično česti. Male od sandalovog drveta, zbog mekoće, nisu ba� trajan materijal, ali je njihova aroma veoma prijatna. Male od kostiju ili hematita - veoma čvrstog minerala, su prvenstveno namenjene za prakse za�titnika.

Ukoliko se �eli kvalitetna mala, preporučuje se bodi drvo, seme lotosa ili amber. Svakako, i ostali materijali mogu biti, isto tako, dobri. Boja male se mo�e izabrati u skladu sa buda aspektom na koji se meditira, na primer: crna ili modro plava za Crni Ogrtač, zelena za Zelenu Taru, bela za Oči Ljubavi, plava za Medicina Budu, itd.

Postoji izreka da je znak "dobrog ukusa" ako mala staje u zatvorenu �aku. Ako je prevelika - to mo�e biti znak ponosa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrh strane >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

Sva prava rezervisana

Copyright � 2010 by Alexandar Thorn

Poslednje izmene: 27-01-2013 06:41